Srce vsakega visokotehnološkega podjetja so nadarjeni, radovedni, učenja in izkušenj željni posamezniki, od ustanoviteljev do vodilnega kadra in strokovnjakov na svojih področjih.

Takšni posamezniki pogosto izstopajo tako po kreativnosti, kot tudi blestijo v razumevanju, logiki in matematičnih sposobnostih. Te pomembne veščine moramo razvijati že od malega, velik vpliv na njihov razvoj pa imata tudi socialno-ekonomski status in šolski sistem.

PISA (Programme for International Student Assessment) je mednarodna raziskava, ki jo izvaja OECD in je namenjena ocenjevanju znanja in veščin 15 letnih dijakov po celem svetu. PISA analizira, kako dobro dijaki razumejo in uporabljajo matematične koncepte v različnih situacijah, ocenjuje sposobnost dijakov za branje in razumevanje besedil in preučuje znanje dijakov o naravoslovnih temah (znanosti), kot so biologija, kemija in fizika.

V poročilu leta 2022 so prvič ocenjevali tudi kreativnost (Volume III, objavljeno junija 2024), torej kako dobro dijaki generirajo in izboljšujejo izvirne in raznolike ideje. V letu 2022 je raziskava zajela skoraj 690.000 dijakov iz 81 držav.

Kako kreativni so slovenski dijaki?

Na področju ustvarjalnega razmišljanja so slovenski dijaki dosegli slabše rezultate od OECD povprečja. Pri nalogah, ki so zahtevale kreativnost, so slovenski dijaki pokazali relativno nizko uspešnost. Če povprečje OECD znaša 33 točk, je Slovenija dosegla podpovprečnih 30 točk.

Enako število točk sta dosegli tudi Hrvaška in Islandija. Pred Slovenijo so se uvrstile Madžarska, Italija, Češka in Poljska. Na vrhu lestvice pa kraljujejo Singapur, Koreja, Kanada, Avstralija, Nova Zelandija, Estonija in Finska.

Slovenski izobraževalni sistem nedvomno potrebuje usmerjene ukrepe za izboljšanje ustvarjalnega razmišljanja med dijaki. Čeprav slovenski dijaki kažejo solidne rezultate v branju, matematiki in logiki, ki pa na žalost padajo (več o tem v nadaljevanju), je potrebno več pozornosti nameniti razvijanju njihovih ustvarjalnih in inovativnih sposobnosti, ki so ključne za uspeh v 21. stoletju.

Kreativnost, ključna veščina 21. stoletja

Kreativnost je ena izmed ključnih veščin 21. stoletja, saj je bistvenega pomena za inovacije, ki so gonilna sila napredka v današnjih družbah. Sposobnost ustvarjalnega razmišljanja omogoča posameznikom, da se prilagajajo novim načinom razmišljanja in delovanja, kar je nujno za reševanje novih izzivov in izkoriščanje priložnosti, ki jih prinaša hitro spreminjajoč se svet.

Poleg kreativnosti sta med pomembnimi veščinami med dijaki še:

  • kritično razmišljanje, ki omogoča analizo, vrednotenje in oblikovanje racionalnih
    zaključkov, ter
  • digitalna pismenost, ki je nujna za učinkovito uporabo tehnologije v osebnem in
    poklicnem življenju.

Zelo nas veseli, da se v končnem predlogu Nacionalnega programa vzgoje in izobraževanja za obdobje 2023-2033 daje ustvarjalnosti in ustvarjalni kulturi, pa tudi kritičnemu razmišljanju in digitalni pismenosti dosti večji pomen kot v preteklem obdobju.

Vse te in številne druge veščine so ključne tudi za podjetniško udejstvovanje, za inovacije ter za razvoj novih, prebojnih idej. Teh veščin se učimo in jih pridobivamo vsak dan – doma, v šoli in v vsakdanjem življenju. To je pot, ki nas vodi k razvoju kadrov in prepoznavanju talentov za prihodnost.

Več o tej temi lahko preberite v našem Manifestu: https://www.tehnoloski-forum.si/nas-program/razvoj-kadrov-za-prihodnost

Kmalu več...

S temo o pomenu raznolikih pismenosti in veščin v povezavi z izobraževalnim sistemom za 21. stoletje nadaljujemo kmalu.

za Slovenski tehnološki forum, GIZ
Barbara Krajnc in Blaž Kos

STF logo symbol in black color